Wpływ wychowania fizycznego na naszą kondycję

Jeżeli chcemy poruszyć kwestie związane ze sprawnością fizyczną, to zgodnie stwierdzimy, iż aby człowiek dobrze się rozwijał, powinien od najmłodszych lat być przygotowywany do wychowania, którego celem jest ukształtowanie jego sylwetki, podnoszenie sprawności, i ciągłe utrzymywanie optymalnej kondycji fizycznej. Tak naprawdę wszystko zaczyna się w szkole podstawowej, na tak zwanych lekcjach wychowania fizycznego, czyli „wuefu”. Tutaj zaobserwujemy, że system ten nierzadko okazuje się źle funkcjonować, czego powodem jest przede wszystkim dobieranie nieodpowiedniej kadry szkoleniowej. Często lekcje wuefu prowadzi osoba, która nie ma kwalifikacji, nie mająca tak zwanych „papierów”, popartych odpowiednią wiedzą tak praktyczną, jak i teoretyczną. Zdarza się, że osoba taka rzuci na salę kilka piłek, a sama zamiast zająć się swoją pracą będzie siedzieć przy kawie. Kolejnym problemem jest tutaj nagminne zwalnianie się uczniów z wychowania fizycznego. Łatwo bowiem zmyślić jakąś dolegliwość, co zwolni nas z udziału w zajęciach. Ten problem występuje bardzo często, a wówczas trudno mówić o tym, że procentowa grupa uczniów cechuje się dobrą kondycją fizyczną, czy nawet poprawną sylwetką, i nie posiada na przykład problemów z nadwagą. A warto też uwzględnić, że odpowiedni poziom takiej kondycji może mieć również wpływ na nasze wyniki w nauce.

Czynniki wpływające na naszą kondycję i związane z tym korzyści

Zdrowy tryb życia, a także aktywność fizyczna mają duży wpływ na stan naszego samopoczucia. Istotne tu jest uzyskanie odpowiedniej kondycji fizycznej, która to pozwoli sprawnie nam funkcjonować. Można tu wspomnieć, że układ krążenia, układ oddechowy, a nawet mięśnie szkieletowe w dużej mierze rozwijają się prawidłowo w wyniku uzyskania optymalnej kondycji fizycznej. Do tego możemy dodać jeszcze odporność na zmęczenie, możliwie szybką regenerację po wzmożonym wysiłku, a nawet lepszy stan psychiczny. Jak zatem dbać o siebie i co robić, by poprawić swoją wydolność? Jest wiele czynników, które mogą istotnie poprawić tak nasz stan fizyczny, jak i psychiczny. Do wspomnianego zdrowego trybu życia zaliczyć musimy odpowiednie odżywianie się. Może to się wydawać nie mieć nic wspólnego z wpływem na naszą kondycję, ale aby ją podnosić musimy ćwiczyć, a tu już dieta ma istotny wpływ na nasz cykl treningowy. Skoro już ćwiczymy, to należy też zadbać o regenerację i wypoczynek, a zatem istotne będą tutaj przerwy między treningami. Te nazywamy mianem okresów roztrenowania. Nie znaczy to, aby całkowicie zaniechać ćwiczeń, gdyż możemy wówczas spróbować czegoś innego, o mniejszej intensywności. Po treningu można też skorzystać z sauny, czy masażu. Świetnym pomysłem może okazać się również wpływanie. I wreszcie ostatnia bardzo ważna rzecz, a mianowicie odpowiednia dawka snu.

Zdolność pochłaniania tlenu przy wzmożonym wysiłku fizycznym

Pułap tlenowy określa zdolność pochłaniania tlenu przez nasz organizm, co niekiedy dzieje się pod wpływem wysiłku fizycznego. Mówimy tutaj o najbardziej popularnym wyznaczniku wydolności fizycznej, przy którym istotną rolę odgrywa oddychanie właśnie. Przekłada to się w dużym stopniu na naszą kondycję fizyczną. Wartość pułapu tlenowego określamy w procentach i jest ona różna dla konkretnej grupy wiekowej. Zauważymy tutaj, że w okresie szkolnym nasza aktywność fizyczna charakteryzuje się wysokim poziomem, gdyż nasz młody organizm rozwija się, nie jest jeszcze trawiony wyniszczającymi nas chorobami i wszelkimi dolegliwościami, a co za tym idzie i nasza wydolność cechuje się wysokim wskaźnikiem wartości. Według badań, taką dobrą kondycję możemy utrzymywać nawet do 25 roku życia. Ta nieco słabnie w wieku dojrzałym, po przekroczeniu wspomnianej tu granicy wieku. Wraz z wiekiem obserwujemy, jak maleje nasza zdolność do wysiłku fizycznego, za co też odpowiada praca naszych płuc. Wówczas to z biegiem lat nasza kondycja spada. Przy normalnym, spokojnym trybie życia nie będzie to jeszcze tak zauważalne, ale wszystko zacznie uwidaczniać się kiedy przyjdzie nam podjąć wzmożony wysiłek. Oczywiście stan naszej kondycji fizycznej i wytrzymałości jest różny dla każdego człowieka, co też wynika z tego jaki ów człowiek wiódł tryb życia.

Stałe utrzymywanie sprawności fizycznej

Sportowcy to grupa osób, które to muszą stale utrzymywać swoją formę. Oznacza to, że nie mogą sobie pozwolić na chwile słabości, odpowiednio się odżywiać i regularnie trenować. Jeżeli od tego odstąpią, ich poziom wytrenowania znacznie się obniży, co z kolei przełoży się na odporność i wytrzymałość fizyczną, a zatem zdecydowania spadnie kondycja. Bez niej nie możemy liczyć na powrót do optymalnej formy, pokazanie drzemiących w nas możliwości, nie mówiąc już o ich podnoszeniu. Warto tu jednak pamiętać, aby jakikolwiek trening był adekwatny do naszych możliwości, gdyż jeżeli przesadzimy efekt będzie odwrotny. Dla sportowców największym problemem są kontuzje. Nie rzadko są one przyczyną spadku formy, a żadna przerwa nie wpływa korzystnie, tym bardziej, że sportowiec musi ciągle utrzymywać wysoką sprawność fizyczną. Po wyleczeniu urazu i powrocie do treningów, początkowo powinniśmy stosować mniejsze dawki treningowe i stopniowo je zwiększać, tak by ciało zaczęło powracać do swojej sprawności sprzed kontuzji, a nasza wydolność, czyli także kondycja rosła z każdym kolejnym dniem. Słaba kondycja to brak szybkości, wytrzymałości, co też przekłada się na spadek umiejętności, co oznacza, że pomimo tego, że je posiadamy, to nie jesteśmy wstanie wykrzesać z siebie tyle energii, by pokazać pełnię sowich możliwości.

Odchudzanie się i poprawianie własnej kondycji fizycznej

Powstaje pytanie, kiedy mamy duże problemy z naszą kondycją fizyczną? Na pewno wówczas, kiedy brakuje nam ruchu. Jednak największe problemy dotyczą tutaj osób otyłych. Każda nadwaga powoduje, że jesteśmy ociężali, mamy problemy z oddychaniem i szybko się męczymy. Wtedy to możemy mówić o braku kondycji. Aby ją zatem poprawić trzeba zdecydować się na krok, jakim jest odchudzanie. Tu istotną rolę odgrywa dieta, ale ćwiczenie też ma ogromne znaczenie, ponieważ wraz z odpowiednim żywieniem przyspiesza proces zrzucania zbędnych kilogramów, pozwala nam spalić niepożądaną, a odkładającą się tkankę tłuszczową. Możemy też wspomagać się przy tym suplementami diety. Samozaparcie i systematyczność spowodują, że po czasie zaczniemy zauważać zdecydowaną poprawę naszej kondycji. Zaobserwujemy, że ćwiczenia z początku, kiedy to bardzo szybko się męczyliśmy stają się dla nas łatwiejsze, zaczynamy zwiększać dawki treningowe i wraz ze spadkiem wagi przybywa nam sił i energii. To jaką drogą wybierzemy zależy już wyłącznie od nas, ponieważ może to być siłownia, jogging, basen, rower, czy choćby gimnastyka. Reasumując: stopniowany wysiłek fizyczny pozwala nie tylko pozbyć się nadwagi, ale też poprawia nasze samopoczucie fizyczne, a zatem wpływa pozytywnie i na naszą kondycję. Zmiany na lepsze zauważymy także w naszej psychice.

Pozytywy wynikające z dobrej kondycji fizycznej

Istnieje wiele form spędzania wolnego czasu, kiedy to możemy wpłynąć na naszą kondycję fizyczną, co w efekcie pozwoli nam się lepiej czuć na co dzień. Wówczas to mamy więcej energii, rośnie nasz zapał do poszczególnych czynności, a wszystko przychodzi nam zdecydowanie łatwiej. Niekiedy nawet zadania, które nie dawały nam satysfakcji, nie podobały nam się, mogą okazać się znacznie mniej uciążliwe, a przez to nawet lubiane, jeżeli nie sprawiają nam trudności. Kondycja fizyczna to tak naprawdę większa siła, wytrzymałość i wydolność, które to możemy osiągnąć poprzez sięgnięcie po różne środki. Może to być uprawianie dowolnego sportu, gimnastyka, marszobiegi, czy nawet zwyczajna jazda na rowerze. Dobra kondycja to nic innego, jak określona odporność na zmęczenie, szybsza regeneracja, a także bardziej wzmożona aktywność fizyczna, większe zaangażowanie. Może to pozytywnie wpłynąć nie tylko przy czynnościach dnia codziennego, ale niekiedy także w pracy. Dlatego też warto poszukać sobie jakiegoś zajęcia, gdyż stałe siedzenie w domu, brak ruchu wpłynie na nas negatywnie, będziemy odczuwać większe zmęczenie, znużenie, niemalże apatię. Dobra kondycja fizyczna pozwoli nam też realizować się wśród rówieśników, nie odbiegać od nich, a może nawet wyróżniać się pozytywnie. Tak naprawdę sprzyja ona prawidłowemu rozwojowi.

Rekreacyjne spacery określane mianem nordic walkingu

Ktoś zapyta nas jak możemy poprawić swoją kondycję fizyczną, ale tak, by nie zmęczyć się zbytnio, co z kolei może negatywnie wpłynąć na nasz zapał, do kontynuowania takiego trybu życia. Warto aby połączyć tu dwa aspekty, a mianowicie przyjemne z pożytecznym. Jedną z popularnych od pewnego czasu form będzie tutaj marsz z wykorzystaniem kijków, czyli tak zwany nordic walking. Co też oznacza ów termin? To nic innego, jak rekreacyjne przemieszczanie się, na zasadzie chodzenia i wspierania się na kijkach podobnych do tych, jakich używamy na wędrówkach górskich, czy też częściej na nartach. Przy wykorzystaniu takiego sprzętu chodzi się łatwiej i można pokonać większy odcinek drogi. Może wydawać się to nie prawdą, ale każdy, kto spróbuje tego choć raz przekona się, że z kijkami maszeruje się łatwiej. Nordic walking przywędrował z Finlandii także do Polski i obecnie widzimy coraz więcej osób praktykujących tego typu spacery. Jest to też doskonała terapia dla osób z nadwagą. Trzeba powiedzieć, że nie tylko poprawia się wówczas nasza kondycja fizyczna, czy też świetnie spala się nadmiar tkanki tłuszczowej, ale również rośnie siła i wytrzymałość naszych ramion, rozwijają się mięśnie kończyn dolnych, a także możemy mówić o usprawnieniu naszego układu sercowo-naczyniowego. Zaletą takiego „nordyckiego spaceru” jest fakt, że mogą go kultywować praktycznie wszyscy, bez względu na wiek, czy budowę ciała. Jednak prawidłowe poruszanie się tutaj w myśl tej zasady powinno opierać się na odpowiedniej technice, która nie jest tu dowolna, a którą może nam przybliżyć instruktor.

Przygotowanie sportowca do wysiłku fizycznego

Niekiedy przyjdzie nam oglądać jakieś zmagania sportowe i czasem zauważamy, że dany sportowiec jest na tyle zmęczony, że nie jest w stanie odpowiednio się zaprezentować, przegrywa rywalizację. Doskonałym przykładem może tu być jeden z bardziej wpływających na wytrzymałość sportów, a więc piłka nożna, gdzie w przypadku spotkań na wysokim poziomie tempo odgrywa znaczącą rolę. Istotne jest wybieganie drużyny, czyli szybkość, ale i wytrzymałość, oraz wydolność. Jedna drużyna może sobie radzić z tym lepiej, druga gorzej. Wówczas o słabszych mówimy, że mają słabą kondycję i zapewne nie wytrzymają trudów rywalizacji. Kiedy taka drużyna podnosi się z przysłowiowych kolan mówimy z kolei o tym, że złapała drugi oddech. W dużej bowiem mierze za naszą kondycję odpowiedzialny jest właśnie oddech. W trakcie meczu piłkarskiego będzie on przyspieszony, a organizm zawodnika powinien być do takiego stanu rzeczy przystosowany. Aby dobrze przygotować się do takiego wysiłku fizycznego istotny jest systematyczny trening, gdzie mecz jest jedynie wypadkową tego, co wcześniej przećwiczyliśmy pod okiem trenera. W sporcie kondycja fizyczna odgrywa jedną ze znaczących ról, dlatego też we wspomnianej piłce zatrudnia się różnych specjalistów, którzy tworzą sztab szkoleniowy. Jednym z nich jest trener od przygotowania wytrzymałościowego, odpowiedzialny za odpowiednie przystosowanie zawodnika do wzmożonego wysiłku fizycznego.

Bieganie świetnym sposobem na poprawienie swojej kondycji fizycznej

Świetnym sposobem na poprawienie swojej wydolności, wzrost kondycji i odreagowanie stresu okazuje się być nawet lekkie bieganie. Warto przynajmniej kilka razy w tygodniu poświęcić kilkadziesiąt minut na to, by rozruszać mięśnie i pooddychać świeżym powietrzem, obierając sobie za cel pokonanie jakiegoś dystansu. To jak zaplanujemy sobie taki bieg zależy już wyłącznie od nas. Już po kilku takich wypadach zaobserwujemy, że nasza kondycja fizyczna znacznie wzrośnie, co przełoży się na coraz to lepsze wyniki naszej przebieżki. Zmęczenie będzie tutaj znikome, jeżeli systematycznie będziemy biegać. Warto wówczas ubrać się wygodnie, na przykład w dres, wziąć ze sobą słuchawki, zgrać na odtwarzacz mp3 jakąś muzykę i poświęcić przynajmniej te 30 minut na lekki trucht. I nie mówimy tu o ciągłym bieganiu, gdyż nie mniej popularne są tak zwane marszobiegi. Polega to na pokonaniu obranego odcinka drogi na przemian to biegnąc, to maszerując. Wówczas to marsz traktujemy, jako czas na wyrównanie oddechu po bieganiu. Nie forsujemy się wówczas zbytnio, a celem takiego rekreacyjnego ruchu nie jest zmęczenie się, a jednie poprawienie swojej wydolności. Wypada tu podkreślić, że warto wybrać sobie wówczas odpowiednio sprzyjające nam środowisko. Przy bieganiu bowiem wdychamy więcej powietrza, a oddychanie spalinami, czy innymi zanieczyszczeniami nigdy nie wpłynie na nas pozytywnie.

Propagowanie i praktykowanie kultury fizycznej w Polsce

Krzewienie kultury fizycznej w Polsce nie przekłada się na jej praktykowanie i rozwój. Jeżeli pod uwagę weźmiemy choćby kraje Europy, to zauważymy, że jesteśmy gdzieś na szarym końcu i fakt ten jest słusznie obecnie uznawany za pewien problem. Człowiek jest tak skonstruowany, że jeżeli czegoś robić nie musi, to tego nie robi. Nikt nie zmusi nas do tego, by przykładowo po przebudzeniu poświęcić choćby kilka minut na poranną gimnastykę, nie mówiąc już o tym, żeby ktoś zebrał się na tyle, by rano pobiegać. Co prawda zachodzą pewne wyjątki od normy, ale skoro mówimy tu o wyjątkach, to znaczy, że sportowy, czy nawet rekreacyjny tryb życia jest nam daleki. Obecnie nieco to się zmienia, za sprawą tak zwanego nordic walkingu, ponadto powstają specjalne place, gdzie na prostych przyrządach można poćwiczyć, rozruszać stawy, mięśnie i zarówno piesze wycieczki, jak i korzystanie z przyrządów gimnastycznych znajduje coraz więcej entuzjastów, jednak nadal nie możemy tutaj mówić o popularności tego typu spędzania czasu. Postęp jest i cieszy, a przecież taki ruch fizyczny nie wymaga żadnych nakładów finansowych, a dodatkowo doskonale wpływa na naszą kondycję fizyczną, która to często przekłada się na nasze samopoczucie. Mało tego! Ruch taki doskonale również wpływa na stan naszego umysłu, który to podczas nawet wzmożonego wysiłku fizycznego odpoczywa.